P2G zručnosti

V programe Playing-2-gether sa kladie dôraz na posilnenie vzťahu medzi učiteľom a predškolákom v triede. Je postavený na teórii vzťahovej väzby. Kliknite sem, ak sa chcete dozvedieť viac o teórii vzťahovej väzby.

Ako môžete pracovať na vrelom a nekonfliktnom vzťahu učiteľ – dieťa?

Predovšetkým je potrebné zdôrazniť, že počas programu Playing-2-gether si precvičujete senzitivitu (citlivosť) učiteľa. Počas voľných hier sledujete vedenie dieťaťa.

1. Čo sa týka senzitivity (citlivosti) učiteľa máme na mysli, že učitelia vnímajú signály predškoláka a primerane na ne reagujú. Učitelia, ktorí sa vyznačujú senzitivitou, sú schopní ľahšie vytvárať kvalitatívny vzťah s deťmi. Rozvoj senzitivity učiteľa je jedným z hlavných cieľov programu Playing-2-gether, pretože týmto spôsobom jasne vyjadrujete, že prijímate predškolákov takých, akými v skutočnosti sú.

Byť senzitívnym znamená, že sa pokúsite zistiť aké sú pocity a potreby dieťaťa a následne si ich aj uvedomiť. Snažíte sa vcítiť do ich stavu. Byť citlivý je niečo, čo môžete vyjadriť rôznymi spôsobmi. Niekoľko príkladov:

  • prejavíte svoje potešenie dieťaťu („som veľmi rád, že sa so mnou chceš hrať“)
  • vyjadrujete pocity a potreby dieťaťa slovami („rád sa hráš s puzzle/so skladačkou“)
  • dieťa počúvate a umožníte mu sa samostatne vyjadriť podľa jeho rozhodnutia
  • beriete v úvahu situáciu, v ktorej sa dieťa nachádza

Ako učiteľ musíte byť senzitívny súčasne k potrebám jednotlivých detí ako aj k potrebám triedy. V programe Playing-2-gether sa zameriavame na senzitivitu učiteľa k potrebám jednotlivých detí. Ak sa chcete dozvedieť viac o senzitivite učiteľa k potrebám triedy, kliknite sem .

2. Čo sa týka vlastného smerovania dieťaťa, máme na mysli to, že dieťa sa samostatne rozhodne, ktorú hru sa bude hrať počas implementácie programu Playing-2-gether. Pozorovaním dieťaťa preukážete, že ste otvorený a podporujete výber dieťaťa.

Okrem toho môžete do svojej interakcie s deťmi integrovať nasledujúce Playing-2-gether zručnosti: pozorovanie, verbálne opisovanie správania, neverbálne opisovanie správania (=imitovanie/napodobňovanie), pomenovanie pocitov a zážitkov, ako aj zohľadňovanie vzťahových potrieb dieťaťa.

Upozornenie: je dôležité, aby boli Playing-2-gether zručnosti implementované prirodzeným spôsobom. Nenúťte sa. Spontánne a uvoľnene strávený čas spolu je dôležitejší ako prísne vykonávanie zručností. Chcete sa dozvedieť viac o organizácii programu  Playing-2-gether? Kliknite na tento odkaz.