Vzťahové potreby

Počas programu Playing-2-gether musíte v čo najväčšej miere zohľadniť vzťahové potreby dieťaťa. Pokiaľ ide o vzťahové potreby, berieme do úvahy osobitné potreby dieťaťa vo vzťahu učiteľ-dieťa.

Príklad: Dieťa, ktoré sa chce pravidelne túliť, držať Vás za ruky, sedieť na Vašom lone, … môže pociťovať potrebu Vašej náklonnosti.

Príklad: Dieťa, ktoré neustále hovorí, že nemôže robiť veci, ktoré sa rýchlo vzdáva alebo sa hnevá, ak sa mu nedarí, … môže potrebovať pomoc alebo povzbudenie.

Príklad: Dieťa, ktoré sa k Vám často vracia, aby Vám povedalo, čo sa stalo doma, na ihrisku počas prázdnin, môže pociťovať potrebu mať niekoho, kto ho počúva alebo venuje mu pozornosť.

Hlavné otázky, ktoré by ste si mali položiť pri určovaní vzťahových potrieb dieťaťa, sú:

– Čo toto konkrétne dieťa potrebuje vo vzťahu ku mne ako k učiteľovi?
– Čo mu môžem ponúknuť?
– Prečo si myslím, že dieťa má túto špecifickú potrebu?

Pri zodpovedaní týchto otázok sa môžete spoľahnúť na svoje vlastné pozorovania počas aktivít v triede, na postrehy iných učiteľov alebo na základné informácií, ktoré máte o dieťati.

Takmer všetky deti potrebujú pocit prijatia, bezpečnosti, istoty, … Program Playing-2-gether však predovšetkým vyžaduje, aby ste v danom okamihu pozorne analyzovali najdôležitejšie vzťahové potreby dieťaťa.

Brať do úvahy vzťahové potreby dieťaťa (detí) je niečo, čo by ste mali robiť / precvičovať celý deň v predškolskom zariadení.

Následne si môžete pozrieť fragmenty videí, v ktorých učitelia nášho projektu pozorujú správanie detí vo svojej triede.

Tieto videá sú financované grantom EU Erasmus+. Za obsah zodpovedajú autori.

Vzťahové potreby. Potreba podeliť sa o myšlienky a pocity/skutočne počúvať.

Učiteľka Dagmar počúva Yohana (6 r.), zatiaľ čo sa Yohan hrá so skladačkou. Slovenčina je pre Yohana cudzí jazyk. Rozprávajú sa o McQueenovi a Dagmar ho podporuje tým, že počúva a opakuje, čo Yohan hovorí, pýta sa na jeho záujmy a zdiela myšlienky, ktoré sa snaží Yohan vyjadriť.

Ako sa snaží Dagmar pomôcť Yohanovi? Zaznamenali ste skutočný záujem učiteľky o konverzáciu? Podporuje Yohana? Čo si myslíte, ako sa Yohan cíti?

Emocionálna väzba. Spoločné kreslenie pri stole.

Oliver (6 r.) sa rozhodol nakresliť učiteľku Danu. Dana sa ho spýtala, či ho môže nakresliť. Obidvaja sa cítia uvoľnene. Sú zamestnaní kreslením jeden druhého a pýtajú sa otázky týkajúce sa ich vzhľadu. Vidíte tú emocionálnu väzbu? Akým spôsobom učiteľka Dana napĺňa Oliverove emocionálne potreby?

Príprava ovocného šalátu

Všetky deti pripravujú ovocný šalát s učiteľkou Danou. Deti si môžu vybrať ovocie, ktoré chcú dať do šalátu. Každý dostane inštrukcie, čo má robiť. Oliver (6 r.) sedí vedľa učiteľky Dany, ktorá na neho dozerá a podporuje ho svojou fyzickou blízkosťou.

Ako sa Oliver cíti? Cíti sa bezpečne? Prečo je fyzická blízkosť dôležitá?

Vzťahová potreba pomoci a podpory  – Maľovanie domu

Učiteľka Lorena sleduje vedúcu úlohu Márie (4;6 r.) pri maľovaní. Mária navrhne maľovanie domu, ale nevie, ako to urobiť. Aby mohla pokračovať, potrebuje Loreninu podporu.

Hoci Mária hovorí, že nevie, ako sa maľuje dom, vyskúša to. Ako jej Lorena pomáha? Prečo je to dôležité pre Máriin rozvoj?

Vzájomné kreslenie tvárí

Učiteľka Dana a Oliver (6 r) kreslia tváre. Pozorujú jeden druhého a porovnávajú niektoré črty ich tvárí a vlasy. Sú veľmi spontánni; Oliver sa cíti pohodlne a je šťastný. Ich interakcia je založená na pozitívnej emocionálnej väzbe.

Čo si myslíte, prečo sa Oliver cíti tak dobre a uvoľnene? Ako môžeme opísať ich vzťah?

Kreslenie tvárí a písanie učiteľkinho mena

Učiteľka Dana a Oliver (6 r.) hláskujú učiteľkino meno. Oliver nakreslil jej tvár a teraz chce napísať jej meno. Učiteľka mu pomáha. Je medzi nimi dôvera, čo u Olivera podporuje pocit sebadôvery a bezpečnosti.

Ako učiteľka pomáha Oliverovi? Vedie ho alebo sa riadi jeho požiadavkami? Ako sa cíti Oliver?

Edit

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.