Verbálne opisovanie

Popisujte nahlas správanie dieťaťa: čo presne dieťa robí?

Príklad: dieťa sa hrá s kockami zo stavebnice a vyberie všetky modré kocky. Hovoríte: „Vyberáš všetky modré kocky.“ Môžete tiež popísať, akým spôsobom dieťa niečo robí.

Príklad: dieťa skladá puzzle/skladačku. Hovoríte: „Vidím, že ukladáš puzzle/skladačku jedno za druhým.“

Týmto spôsobom prezentujete, že hru dieťaťa dôkladne sledujete a povzbudzujete dieťa, aby pokračovalo v hre.

Predstavte si, že ste športový komentátor v rádiu, ktorý neutrálnym hlasom komentuje futbalový zápas. Komentujte iba vtedy, keď je to funkčné. Nepreháňajte to. Robte prestávky medzi komentármi, aby ste dieťaťu poskytli priestor niečo povedať.

Je tiež zaujímavé popisovať správanie, keď dieťa prejaví emócie prekvapenia, entuziazmu, frustrácie, alebo ak jeho emóciám nerozumiete.

Môžete tiež počúvať, čo dieťa hovorí a nahlas to opakovať približne rovnakými slovami (= parafrázovanie).

Príklad: Keď dieťa povie: „Pozri, nakreslil som svoju mamu“, môžete povedať: „Aha, skutočne si nakreslil svoju matku“.

Nepopisujte všetko, čo dieťa robí. Môže to znieť neprirodzene a mohlo by to narušiť detskú hru.

Následne si môžete pozrieť fragmenty videí, v ktorých učitelia nášho projektu pozorujú správanie detí vo svojej triede.

Tieto videá sú financované grantom EU Erasmus+. Za obsah zodpovedajú autori.

“Hranie sa s geometrickými tvarmi”

Učiteľka Alberta sa hrá s Melissou (3; 8 r.) s geometrickými tvarmi. Alberta sleduje Melissino konanie a počúva, čo Melissa hovorí. Napodobňuje Melissinu hru, opisuje jej činnosti a taktiež monológ dieťaťa o tom, čo robí.

Alberta venuje čas pozorovaniu a napodobňovaniu Melissinej hry. Na druhej strane, Melissa pozorne sleduje Albertine činnosti a dáva jej čas na ich dokončenie. Vidíme, že táto výmena vedie k tomu, že sa dieťa pri svojich rozhodnutiach cíti dobre a rešpektovane.

“Hranie v jazdiarni”

Učiteľka Alberta sa pripojí k Rodrigovi, zatiaľ čo sa on hrá v jazdeckej aréne, ktorú postavil. Pozoruje, čo robí Rodrigo, a začína opisovať niektoré z jeho činností a niektoré z vecí, ktoré Rodrigo hovorí. Rešpektuje Rodrigovu iniciatívu a je pozornou partnerkou pri hre.

Alberta sa pomaly začleňuje do Rodrigovej hry bez toho, aby pôsobila dotieravo. Keď sa začleníte do hry, je dôležité rešpektovať hlavnú úlohu dieťaťa, prejaviť záujem a povzbudenie. Viditeľne pozitívny vplyv pramení z pocitu, že učiteľ je pozorný a rešpektuje rozhodnutia a konanie dieťaťa.

Opisovanie “Zlepšení”

Učiteľ Jorge sa začína hrať s Farhatom (4; 2 r.). Farhat hovorí holandsky. Je to jeho druhý jazyk. Jorge najskôr pozoruje, čo Farhat robí a opisuje jeho aktivity. Reaguje na Farhatovu iniciatívu komunikovať a používať jazyk.

Pri opise hry detí je dôležité nájsť prirodzené momenty pre jej opísanie. Okamžiky, v ktorých ste skutočne nadšený alebo sa zaujímate o to, čo sa stane, sú perfektné. Aké ďalšie momenty sú pre Vás podnetom na opísanie toho, čo pozorujete?

Edit

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.