Pozorne sledujte dieťa a napodobňujte jeho správanie. Toto môže posilniť hru dieťaťa.
Príklad: Ak dieťa začne obliekať bábiku, zoberte si ďalšiu bábiku na obliekanie.
Sústreďte sa, aby Vaša imitácia vyzerala prirodzene. Spontánny a uvoľnený kvalitný vzťah učiteľ – dieťa je dôležitejší, ako prísna a strohá imitácia. Príklad: Predpokladajme, že sa dieťa rozhodne kresliť. Nemusíte kresliť to isté ako dieťa. Skutočnosť, že spolu kreslíte, sama o sebe podporuje vzťah učiteľ – dieťa.
Následne si môžete pozrieť fragmenty videí, v ktorých učitelia nášho projektu pozorujú správanie detí vo svojej triede.

Tieto videá sú financované grantom EU Erasmus+. Za obsah zodpovedajú autori.
Hranie sa so stavebnicou Duplo na podlahe
Učiteľka Dana napodobňuje hru Olivera (6 r.). Pýta sa ho, či sa s ním môže zahrať a napodobňuje jeho činnosť s kockami. Majú očný kontakt a Dana sa riadi Oliverovými pokynmi.
Všimli ste si, že nepoužíva otázky „čo robíš?“ alebo „prečo to robíš?“
Rodrigo a Alberta sa hrajú so zelenou plastelínou
Učiteľka Alberta napodobňuje hru Rodriga (3 ½ r.). Alberta sleduje Rodrigovo vedenie v hre tým, že napodobňuje jeho konanie a opakuje niektoré jeho slová. Albertina činnosť vedie k tomu, že aj ďalšie dieťa imituje Rodrigovo konanie. Rodrigo prejavuje známky duševnej pohody prostredníctvom
Ako pohodlne a prirodzene sa cítite pri napodobňovaní detskej hry? Spočiatku to pre Albertu nebolo prirodzené, ale čím dlhšie si túto zručnosť precvičovala, cítila sa viac a viac sebaistejšie a teraz je schopná začleniť aj ďalšie deti do podobných aktivít.
Napodobňovanie – Hranie sa s autami
Učiteľ Jorge napodobňuje hru Farhata (4; 2 r). Zoberie si podobné predmety a napodobňuje Farhatovo konanie s malými obmenami. Jorge pravidelne udržiava očný kontakt s Farhatom a tiež imituje zvuky pri hre a výraz Farhatovej tváre.
Všimli ste si? Aj keď by Jorge vo všeobecnosti neschvaľoval hranie sa s autami alebo motormi na stenách, teraz nasleduje hru Farhata a prirodzene presúva pozornosť zo steny znova na stôl bez toho, aby musel otvorene korigovať Farhatovo správanie.
Nepýtaj sa neustále
Abdel (3; 6 r.) sa hrá s plastelínou. Jeho materinským jazykom je turečtina, ktorá nie je školským jazykom (holandčina). Soumia sa k nemu pridá a neverbálne sa s ním spojí prostredníctvom hry s rovnakým materiálom a napodobňovaním. Nenúti Abdela prerušiť hru kladením otázok.
Počúvaním a pozorovaním dáva Soumia Abdelovi priestor na hru, ktorá ho baví a na nadviazanie kontaktu s ňou, keď bude pripravený. Prevažne sa s deťmi počas hry rozprávate alebo ich počúvate? Prečo?